• U bent hier:

Website sponsor

Teleurstellend weekend op Zandvoort 8 augustus 2010

10-08-2010, 17:59 Terug naar het overzicht
Teleurstellend weekend op Zandvoort 8 augustus 2010
De 6e wedstrijd in de Westfield Cup draaide uit op een teleurstellend weekend. Problemen met de afstelling van de auto maakten het moeilijk. En uiteindelijk werd Patrick ook ongewild het slachtoffer van een crash tussen 2 andere Westfieldrijders.
Een vrije training, een tijdtraining en twee wedstrijden stonden op 8 augustus op het programma. Al dagenlang werd regen aangekondigd voor deze wedstrijddag, maar de weersgoden bleken de rijders goed gezind. Rond half acht arriveerden coureur Patrick, chef logistiek Gerrit en supporters Astrid en Roelie op het circuit. Monteur Rolf kon deze dag helaas niet aanwezig zijn in verband met een demo die hij moest geven met een Jaguarmotor op het Dickie Woodstock festival.
 
De vrije training verliep niet zoals we graag hadden gewild. De baan was door de Formule Vee auto's, die nogal wat olie lekken, vrij glad op een aantal plaatsen, waardoor het lastig was om de limiet te vinden. Bij terugkomst gaf Patrick aan niet alleen veel last te hebben van overstuur, maar ook van zeer snel blokkerend achterwielen. Een tijd van 2.03 is natuurlijk niet snel, maar bleek in verhouding met de rest van het veld niet eens zo slecht. Voor iedereen de uitdaging om op deze dag grip te vinden.
 
Na aanpassing aan de rembalans gingen we in de kwalificatie op zoek naar snellere tijden en een goede uitgangspositie voor de race. Het aanremmen bleeft helaas problemen geven. Patrick moest wel ruim 30 meter eerder remmen dan de rest omdat de achterwielen bleven blokkeren en voor geen tot weinig remdruk was. Niet alleen zeer frustrerend, maar ook erg listig. Als de achterkant snel blokkeert tijdens het aanremmen heeft de auto enorm de neiging met een 'snap' uit te breken en is het extreem lastig de auto onder controle te houden, laat staan in een goede balans de bocht in te sturen. 2.03 was de kwalificatietijd en gaf Patrick recht op een 23e plaats op grid tijdens de 1e race.
 
De auto werd door Patrick en Gerrit geprepareerd voor de race, waarbij met name remblokken, remolie gecontroleerd werd en de rembalans een stuk verder aangepast. Met ook nog een aanpassing aan de afstelling van de vering achter werd geprobeerd de ongelijkheid bij het aanremmen op te lossen.
 
Dat Patrick vaak goed kan starten bewees hij nu weer. Een goed start bracht Patrick al voor de eerste bocht ruim binnen de top 20. Na bijna een halve ronde was het ineens oppassen geblazen. Christiaan Vos en Walter Kluit gingen in de rondte waardoor een enorme chaos ontstond. Iedereen zocht een veilig heenkomen, maar helaas kon Henk van der Spoel, Walter Kluit niet meer ontwijken met forse schade tot gevolg. Slachtoffers in deze 1e ronde waren o.a. Henk van der Spoel, Walter Kluit en Rudi Standaert.
 
Patrick was gelukkig uit de problemen gebleven in deze chaos en hierdoor naar een 13e plaats opgeklommen. In de ronden daarna bleek dat Patrick wederom nauwelijks remdruk had op de voorwielen en restte hem niets anders dan verdedigend rijden in de hoop een zo goed mogelijke klassering te halen. De rest van wedstrijd moest Patrick telkens andere rijders voor laten gaan die veel later konden remmen. Bij het ingaan van de allerlaatste ronde reed Patrick nog wel binnen de top 20 wat onder deze omstandigheden wel verdienstelijk is, maar natuurlijk niet waar vooraf op gehoopt. Arjen Heeck die in de 1e ronde veel plaatsen verloren was door de chaos haalde Patrick in deze ronde in en ging de strijd aan met Co de Vet die direct voor Patrick reed. Met het gevecht tussen Co de Arjen direct voor hem probeerde Patrick te profiteren van hun gevecht en positioneerde zich voor een slipstream actie bij het ingaan van de Audi-S. Zij aan zij gingen Co en Arjen deze bocht in, op de hielen gezeten door Patrick. Bij het uitkomen van de Audi-S raakte Co de Vet helaas de controle over zijn auto kwijt, waardoor Arjen en Co elkaar raakten en in de direct naast de baan gelegen vangrail belandden. Patrick kon helaas geen kant meer op en moest met blokkerende wielen proberen de schade te beperken.
 
Een touche met de vangrail was het gevolg en toen Patrick verder wilde rijden merkte hij al dat het rechtervoorwiel was afgebroken. Voorzichtig reed Patrick over start finish om in ieder geval een 22e plaats veilig te stellen. Aangekomen in de paddock bleek dat de auto te zwaar beschadigd was om de 2e race mee te kunnen strijden. Na overleg met de wedstrijdleiding, waarbij de wedstrijdleiding aangaf de 2e race aan te merken als een 0-resultaat, werd besloten veiligheid voor alles te laten gaan en niet te starten. Een 0-resultaat kan opgevoerd worden als schrapresultaat, wat aan het eind van het seizoen een aantal punten zou kunnen schelen.
 
De 2e race werd dan ook vanaf de duinen door ons team bekeken. Henk van der Spoel en Walter Kluit hadden na de 1e race ook teveel schade en ook uitgeschakeld voor de 2e wedstrijd. En ook de 2e race werd een enerverende race, waarbij in één van de eersten ronden gelijk een code-60 ontstond doordat Robby Bosdijk een foutje maakte waar ook Hayley Lazell het slachtoffer van werd. Een mooie race met nog een aantal kleine incidentjes ontspon zich waarbij voor de 2e maal deze dag Francois Claeijs de overwinning opeistte.
 
Uitslag van deze dag:
1 27 Francois Claeijs - STAR Group
2 42 Jan-Peter Dankaart - DAKA
3 51 Daniel Sandifort
4 62 Mark Stroop - Silverline Verhuur
5 67 Ben Schilperoort - SAAS GP
6 71 Willem Vriend

Contactgegevens


St. BA-MOTORSPORT
Wilhelminastraat 45
8331 ME Steenwijk

E: info@ba-motorsport.nl
W: www.ba-motorsport.nl

Partners