• U bent hier:

Website sponsor

Geslaagd raceweekend Hockenheim 18 t/m 20 juni 2010

25-06-2010, 10:35 Terug naar het overzicht
Geslaagd raceweekend Hockenheim 18 t/m 20 juni 2010
1 vrije training, 1 kwalificatie en maar liefst 3 races stonden op het programma op het F1-circuit van Hockenheim. Een mooi en vooral erg gezellig weekend waar meer in gezeten had, maar waar we met het resultaat uiteindelijk niet ontevreden hoeven te zijn.
Met het vooruitzicht te mogen racen op het F1-circuit van Hockenheim stapten hoofd logistiek Gerrit, pitspoezen Astrid en Roelie en natuurlijk coureur Patrick op vrijdagmorgen in de auto. Henk van der Spoel (nr. 43) ging ook naar Hockenheim en afgesproken was samen op te rijden.
 
Tegen 14:30 kwamen we vrijdagmiddag aan op het circuit waar reeds vele andere klasses en teams de paddock bezetten. Een mooi zonnetje gaf vertrouwen voor een droog weekend.
Vrijdag aan het eind van de middag stond de vrije training gepland. Een mooie manier voor Patrick en ook anderen het circuit te leren kennen. Diverse coureurs hadden 's morgens reeds een extra vrije training gereden. Zaak was het gat met hen zo snel mogelijk te dichten.
De training op dit lastige en technische circuit werd afgesloten met een tijd van 2.08.026, goed voor een 13e tijd, maar nog steeds 5 seconden langzamer dan Rudy van Buuren en Robby Bosdijk.
 
Na de training snel het hotel opgezocht en heerlijk gegeten in het dorpje Hockenheim. Bij terugkomst in het hotel bleek dat geheel toevallig ook de complete crew van Westfield Nederland daar verbleef.
 
Dat Patrick een circuit snel eigen kan maken bleek gelukkig op zaterdagmorgen. Al na een paar ronden gaf de temperatuursenor aan dat de auto veel te warm werd. Een temperatuur van 156 graden voorspelde weinig goeds. Tijdens controle in de pits bleek dat een storing in de sensor verkeerde waardes aangaf en dat met de auto en temperatuur niets aan de hand was. In de 6 ronden die Patrick nadien nog kon rijden bleef hij zijn tijden structureel verbeteren en was het uiteindelijk toch goed voor een tijd van 2.03.934. Het gat met de kop daarmee verkleind tot 2.8 seconden. Al met al goed voor een 12e startpositie.
 
De 1e race stond zaterdagmiddag pas om 17:25 gepland. Gelukkig zou de voetbalwedstrijd tussen Nederland en Japan om 13:30 uitgezonden worden in de Westfield tent. Een mooie onderbreking van het lange wachten. De wedstrijd die uiteindelijk wel door Nederland werd gewonnen was saai en zeker niet goed, de sfeer in de tent was er niet minder om. Dit laatste ook vooral doordat enkele coureursvrouwen (Annemarie, Astrid en Janny) en pitspoes Roelie de boel wakker schudden.
 
De 1e race van het weekend begon met een rollende start. Een manier van starten die Patrick nog niet helemaal goed ligt getuige de vorige keer op het circuit van Spa.
Een slechte start bracht patrick in de problemen bij de eerste bocht en noodgedwongen moest hij inhouden. Hierdoor viel hij van de 12e plaats terug naar de 17e plaats. Met een zeer fraaie inhaalrace kon hij toch naar de 11 plaats opklimmen, waarbij hij door flink druk te zetten in de laatste bocht Co de Vet nog wist in te halen. De omstandigheden waren tijdens de race moeilijker dan tijdens de kwalificaties, desondanks wist Patrick zijn rondetijd te verbeteren met 6 tienden naar 2.03.303, 1.7 seconden langzamer dan de winnaar Rudy van Buuren, maar nog steeds een tijd waarmee ruimschoots in de top 10 meegereden kan worden.
Top 10, het volgende doel na de 1e race en de race in Spa Franchorchamps.
 
 
Na de wedstrijd was het tijd voor een gezellige en geslaagde BBQ in de Westfield tent. Rond 21:00 moesten we helaas de paddock verlaten, maar aangemoedigd door o.a. Patrick, Astrid, Paolo en de grote winnaar van de dag Willem Vriend (1e podium, 5e plaats) ging een grote groep verder in bar van hotel Ramada in Hockenheim.
 
De tweede wedstrijd op zondag begon gelukkig iets later op de dag. Gelukkig maar want bij het controleren van de auto bleek dat het circuit toch een enorme aanslag op de auto vormt. De remblokken achter waren volledig op, remvloeistof op en zelfs een ingesleten remschijf linksachter. Gerrit en Patrick konden alles op tijd voor de 2e race van het weekend vervangen, ook door hulp van Henk van der Spoel.
 
Patrick was bij de 2e race zeer alert, had een zeer goede start vanaf plaats 11 en lag na 2 bochten op een verdienstelijke plaats binnen de top 10. Zou die top 10 klassering dan al na 5 raceweekenden een feit zijn? Helaas, bij de spitzenkehre curve was het Co de Vet die iets te optimistisch was met het aanremmen, schrok van een blokkerend wiel van Henk van der Spoel en met vier wielen blokkerend aan kwam schuiven, juist op het moment dat Patrick wilde insturen. Gelukkig was Patrick alert en kon hij door rechtuit te gaan ruimte maken voor Co waardoor een aanrijding voorkomen werd. 
Verbeten vervolgde Patrick vanaf plaats 15 zijn weg en begon weer aan een inhaalrace.
In de 4e ronde pushte hij te veel en was veel te laat met het aanremmen van de rechterbocht Motodrome in. De bocht insturen met het risico op een schuiver in de vangrail of de boel op slot zetten en het grind in, was de lastige keuze die Patrick moest maken.
Hij koos voor de veilige optie om de auto in de grindbak te zetten en belandde een meter of 70 ver in de grindbak. Vele toeschouwers op de tribune zaten letterlijk 1e rang.
Klik hier voor een film van Co de Vet waarin beide acties te zien zijn.
Klik hier voor een film van Eelco Sirag waarin het verremmen van Co te zien is. (Patrick helemaal links te zien)

Nadat aanvankelijk door de marshalls aangegeven werd dat Patrick de race volledig moest staken mocht hij uiteindelijk toch zijn weg vervolgen. Patrick besloot dit te doen zodat hij meer ervaring kon opdoen op dit circuit en omdat hij ook al gezien had dat meerdere coureurs problemen hadden of uitgevallen waren. Mede door uitvallers werd de race met 3 ronden achterstand op een 15e plaats afgesloten. De rondetijden van alle deelnemers lagen binnen 4 seconden van elkaar. Hieruit wordt maar eens erg duidelijk hoe close dit veld is en dat foutjes, hoe klein ook direct afgestraft worden.
De 2e race werd nipt (halve seconde) door Robby Bosdijk gewonnen voor Rudy van Buuren. De derde race moest hier uitsluitsel geven.
 
De laatste race van dit weekend werd zondagmiddag om 16:25 verreden. Samen met snelle coureurs als Willem Vriend en Francois Claeijs voor Patrick de taak om naar voren te rijden en in de derde race een goede klassering te halen.
Wederom een goede start bezorgde Patrick na 1 ronde al direct plaats 12 en vanaf dat moment was hij ontketend. In de tweede ronde verschalkte Patrick, Willem Vriend met een fraaie inhaalactie en ook Eelco Sirag maakte goed ruimte om het gevecht tussen de snellere Patrick en Willem niet te verstoren. Willem kon in de derde ronde niet echt aanvallen en moest Patrick laten gaan. Patrick had een mooi gevecht met de snelle en de op dit circuit zeer ervaren Sigi Wadsack welke hij in zijn voordeel besliste. Patrick was verdiend 9e na drie ronden en duidelijk sneller dan de mannen voor hem. Ronde 4 was Marcus Preijde het volgende slachtoffer en een mooi gevecht om plaats 8 tussen Willem Vriend, Sigi Wadsack en Patrick ontstond, tot....
In ronde 5 bij het aanremmen van de Spitzenkehre curve de auto volledig onverklaarbaar spinde. Ook in de daaropvolgende bocht waarbij Patrick eerder aanremde brak de auto weer uit aan de achterkant. Volledig in verbazing vervolgde Patrick zijn weg vanaf plaats 15 en kon ondanks een onwillige auto zijn rondetijd verder verbeteren naar 2.02.502 en uiteindelijk de 13e plaats veroveren. Voor Patrick op dat moment een enorme teleurstelling zeker omdat hij qua snelheid zeker in de top 10 thuis hoorde en zeer goed in de race zat.
Klik hier voor film (vanaf 3:00 minuten van Willem Vriend met de fraaie inhaalacties van Patrick (ronde 2,3 en 4)
Klik hier voor film met het mooie gevecht met Willem en het vreemde uitbreken van de auto in ronde 5.
 
Na de wedstrijd bleek dat de balans in de auto volledig fout was door een probleem met de schokdempers achter. Francois had tijdens de startopstelling al gezien dat de linkerkant van de auto te laag stond. Een losgelopen of lekke schokbreker heeft gezorgd dat de auto volledig in onbalans kwam te staan, waardoor de auto met name bij aanremmen zeer onvoorspelbaar reageerde. Dat Patrick ondanks dit toch rondetijden kon rijden die slechts 1.5 seconden langzamer waren dan de winnaar Robby Bosdijk is een schrale troost.
 
Met een 11e, 13 en 15e plaats vertrokken we weer naar Nederland. Door deze uitslag stijgt Patrick naar een mooie 9e plaats in het EU-klassement. Een mooi resultaat waar we van te voren voor getekend hadden. Achteraf had er meer ingezeten voor Patrick die zich nadrukkelijk gemeld heeft bij de top 10 / top 15 van dit sterke veld.
 
Einduitslag:
1 Robby Bosdijk
2 Rudy van Buren
3 Hans Wellink
4 Daniel Sandifort
5 Mark Stroop
6 Sigmund Wadsack

Contactgegevens


St. BA-MOTORSPORT
Wilhelminastraat 45
8331 ME Steenwijk

E: info@ba-motorsport.nl
W: www.ba-motorsport.nl

Partners