• U bent hier:

Website sponsor

IJzersterk optreden op Zandvoort 5 september 2010

09-09-2010, 09:42 Terug naar het overzicht
IJzersterk optreden op Zandvoort 5 september 2010
5 september, een belangrijk dag voor BA-Motorsport. Niet alleen de 7e wedstrijd van het seizoen, wat langzaam zijn ontknoping nadert, maar ook een wedstrijd meetellend voor het Nederlands en het Europees kampioenschap. En juist in dat laatste kampioenschap neemt Patrick een voor velen onverwachte 6e plaats in (van 50). Ook is op deze dag hoofdmonteur Rolf jarig en al met al dus een dag waarbij we gebrand waren om een goede klassering neer te zetten om onze positie in het klassement te verdedigen.
 
's Morgens in alle vroegte was het tijd om naar Zandvoort af te reizen. Zandvoort het circuit waar we tot op heden nog niet echt succes hebben kunnen oogsten verwelkomde ons met een aangenaam zonnetje. Na het verplichte inschrijven prepareerden Patrick, Gerrit en hulpje van de dag Bas de auto voor de vrije training.
Na de laatste onfortuinlijke race is de auto weer helemaal gerepareerd en zijn forse aanpassingen gemaakt aan de rembalans.
 
Voorafgaand aan de vrije training kregen we te horen dat veel olie op het wegdek lag en met name Scheivlak vol met olie lag. Een deja-vu met de voorgaand race toen Formule Vee's het circuit glad gemaakt hadden. Na een paar ronden voorzichtig het circuit verkend te hebben, ging het gas erop en kon Patrick testen hoe de rembalans was. Een stuk beter dan voorgaande keren, maar Patrick had nog niet helemaal het juiste gevoel.
Pas veel later na de kwalificatie bleek overigens dat Patrick's rondetijden goed waren voor een 12e plaats tijdens deze training. Blijkbaar hadden meer mensen moeite met de afstelling en het circuit.
 
Na de training was het tijd om de nieuwe banden bij Prins Techniek op te halen en te monteren op de auto. Wisselen van banden is toegestaan tot de kwalificatie. Daarna mag niet meer gewisseld worden en moet de rest van het weekend met dezelfde set gereden worden.
 
Net op tijd waren we klaar voor de kwalificatie en Patrick besloot rustig aan te doen en een seconde of 20 na de hele groep pas de baan op te gaan. Gelukkig ontstonden geen vlag situaties waardoor Patrick een aantal ronden vrij kon rijden. De rembalans was nog niet helemaal goed en nog steeds iets te veel remdruk aan de achterkant, maar toch kon Patrick een aantal goed ronden neerzetten en steeds meer vertrouwen krijgen in de auto. Patrick kon de dit jaar zeer sterk rijdende Jan-Peter Dankaart goed bijhouden.
 
De uitslag van de kwalificatie was zeer verrassend. Patrick had een 15e tijd gereden (2.01.400) temidden van rijders als Daniel Sandifort, Hayley Lazell, Willem Vriend, Ragnar van der Heijden, coureurs die stuk voor stuk verder naar voren verwacht werden. Mark Stroop (4e), Walter Kluit (14e) en John Pronk (12e) verrastten iedereen met een goede kwalificatie.
 
Om half twee was het tijd voor de 1e race. De inmiddels ook gearriveerde supporters zagen dat Patrick bij de start 2 plaatsen verloor. Ook Willem Vriend moest hij in de eerste ronde voorbij laten gaan. Vervolgens ontspon zich een mooie wedstrijd waarbij Patrick mooie gevechten had met Rob Rademakers, John Pronk Johan Albers en natuurlijk Willem Vriend. Willem verloor in de loop van wedstrijd wat grip, waardoor Patrick een tijd kon aanvallen, maar na een rondje of 7 kreeg Patrick meer last van onbalans in de auto. Door een aantal mensen te passeren werd uiteindelijk beslag gelegd op een 15e plaats direct achter Willem Vriend en de verrassend sterk rijdende mannen John Pronk en Rob Rademaker. De pechvogel van dit jaar Arjen Heeck van Raekracing had wederom geen geluk en kon door pech zijn goede 6e kwalificatiepositie niet verzilveren.
Nadat Patrick eerder die dag al de sportieve rivaliteit tussen hem en Willem Vriend verder had opgevoerd was het nu aan Willem om Patrick met de uitslag te confronteren.
 
Direct na de race bleek als snel de oorzaak van de onbalans. Gerrit ontdekte dat op de (nieuwe) linkerachterband een enorme blaar zat. Na toestemming gevraagd te hebben aan de Cup organisator mocht de band vervangen worden. Dankzij de uitstekend service en hulp van Prins Techniek lag ruim voor de 2e race een nieuwe band om de velg.
 
De tweede wedstrijd werd een wedstrijd waar nog lang over nagesproken is / wordt. Een brutale Johan Albers pakte direct na de start twee plaatsen, waardoor Willem Vriend en Patrick een plaatsje verloren. Een mooie en spannende strijd volgde waarbij na de eerste ronde Patrick door had zeer competetief te zijn. Bij het opkomen van het rechte stuk zat Patrick al in de slipstream van Willem Vriend en voor het ingaan van de Tarzan bocht kon hij de auto aan de binnenkant langzij zetten. Juist op dat moment spinden een paar auto's waardoor een aantal in moesten houden. Patrick was zeer alert, stuurde goed binnendoor, hield gedurfd het gas erop en profiteerde maximaal door maar liefst 8 plaatsen te winnen in de daarop volgend twee bochten. Met wederom Willem Vriend op zijn staart ging Patrick op jacht naar Hayley Lazell en John Pronk, totdat een code 60 de race twee ronden neutraliseerde. Direct na de herstart kon Patrick een gaatje slaan ten opzichte van Willem Vriend en de aanval op John Pronk inzetten. Bij het ingaan van de laatste ronde zette Patrick de aanval definitief in en remde hij John op een mooie manier in de Tarzan bocht uit. Voor hem deed Hayley hetzelfde bij Daniel Sandifort. Op dat moment voor Patrick een zeer mooie 7e plaats. Francois Claeijs die bezig was aan een flinke inhaalrace na een eerdere fout, maakt het Patrick lastig en een mooi gevecht ontstond tussen hen. Halverwege het circuit was een gele vlag situatie welke bij het inkomen van de Audi-S bocht werd opgeheven. Patrick verloor bij het uitkomen van de Audi-S de controle over de auto en spinde. Een mooie 8e positie leek daarmee verloren totdat bleek dat juist op dat moment de race met Code rood stilgelegd werd. Langzaam doorrijdend naar de finish werd vervolgens afgewacht op de aanwijzingen van de marshalls. Aanleiding tot vele discussies.
 
Door de code rood telt de klassering na de voorlaatste ronde. Dit betekent dat Patrick als 8e geklassificeerd is. John werd namelijk pas in de allerlaatste ronde ingehaald. Na de race werd John door een valse start met 10 seconden bestraft. Ook de wederom ijzersterke Robby Bosdijk, de verrassende Mark Stroop en Cees Maar werden bestraft vanwege doorrijden na start/finish onder code rood. Zij kregen ieder 60 seconden tijdstraf waardoor Patrick opklimt naar de 4e plaats in deze 2e manche.
Vanwege diverse nog lopende protesten is deze 4e plaats een voorlopige einduitslag. De wedstrijdleiding van de DNRT heeft aangegeven niet op het besluit terug te komen. Westfield Nederland maakt nog een voorbehoud en derhalve heeft de prijsuitreiking nog niet plaatsgevonden.
 
Met deze twee goed races haalt Patrick een voorlopig 5e overall resultaat voor dit weekend. Voldoende voor het eerste eremetaal en een beker voor Patrick en handhaaft hij zijn 6e positie in het EU-klassement. Een zeer mooi resultaat voor ons debuutjaar. Hoeveel plaatsen we klimmen in het Nederlands kampioenschap is nog niet bekend.
 
Voorlopige einduitslag:
1 Frans Vörös - RTL GP Magazine
2 Daniel Sandifort
3 Francois Claeijs - STAR Group
4 Hayley Lazell - Team Wellink
5 Patrick Boxem - BA-Motorsport
6 Robby Bosdijk
 
Klik hier voor onboard video's

Contactgegevens


St. BA-MOTORSPORT
Wilhelminastraat 45
8331 ME Steenwijk

E: info@ba-motorsport.nl
W: www.ba-motorsport.nl

Partners